måndag 28 september 2009

Mew och hollywoodfruar

Nu har jag också kollat på ett avsnitt utav Svenska hollywoodfruar. Jag vet inte riktigt vad man kan kommentera. Ha ha ha. Ungefär. Kom att tänka på en krönika jag läste i dn(?) om fenomenet Anna Anka osv. Skribenten hade refererat till en undersökning angående vad svenska folket anser vara hög status. Jag hade också läst den här sammanställningen för ett tag sen och insåg när jag faktiskt såg programmet att det han skrev stämde rätt bra.
Högst upp på "statuslistan" fanns saker som allmänbildning, vara en engagerad förälder och ha tjänat ihop sina egna pengar. Högst upp på listan över vad som ansågs vara låg status fanns saker som att ha en betydligt yngre fru, äga ett äkta pälsplagg etc. Paul Anka är väl 30 år äldre än Anna eller något liknande. Någon allmänbildning tycks inte existera inom någon ljusårs radie kring henne. Och tjänat ihop sina egna pengar... Jo tjena mellan bena. Hollywoodpinglorna har kort och gott alla de egenskaper från icke-statuslistan, och inga från statuslistan.
Poängen med det här är givetvis att det inte är överklassen vi som svenska folket sitter och skrattar åt och hånar framför våra små fyrkanter. Det är den allra mest föraktade underklassen.

The Zookeeper's Boy är en mycket fin låt utav Mew.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar